KatariinaKorhonen (ent. Granat).
Elvi Filppa täytti 95 vuotta torstaina 7.4.2016.
Elvi Filppa nukkui pois 19.7. 2016 Rovaniemellä. Hänet haudattiin Sieppijärvelle, siunauksen Sieppijärven kirkossa (30.7.2016) toimitti kirkkoherra Simo Rundgren.
Elvi Filppa nukkui pois 19.7. 2016 Rovaniemellä. Hänet haudattiin Sieppijärvelle, siunauksen Sieppijärven kirkossa (30.7.2016) toimitti kirkkoherra Simo Rundgren.
Elämäniloinen Elvi Filppa (1921 - 2016) on syntyjään Lappean Kallen nuorimmainen, mutta…
Mitä sukua oli Sieppijärven Kalle Lappea?
Kalle Lappean isä oli Kolarin Pellikan talossa syntynyt talollinen Lars Samuel Pellikka. Kalle Lappea tulee siis isänsä puolelta Pajalan Pellikka-sukuun, mihin taas eivät nykyiset Kolarin Pellikat tule.
Kalle Lappean isä oli Kolarin Pellikan talossa syntynyt talollinen Lars Samuel Pellikka. Kalle Lappea tulee siis isänsä puolelta Pajalan Pellikka-sukuun, mihin taas eivät nykyiset Kolarin Pellikat tule.
Isä oli kahdesti naimisissa, ja Kalle saikin liudan
eri-ikäisiä sisaruksia (9), ja jäsenyyden suurensuuresta tornionlaaksolaisesta
sukupuusta. Isä-Larsin molemmat vaimot olivat ajan tavan mukaisesti
alkuperältään samaa sukua, tässä tapauksessa yhteinen suku oli Sieppijärven
Satta. Larsin ensimmäinen vaimo oli Eva Isaksdotter Pellikka ja toinen Sofia
Rowa, josta tuli Kallen äiti.
Kallen äiti oli siis Rowan tilalla, Sieppijärvellä
syntynyt piika Sofia Fredriksdotter Rowa. Rowan tilan toinen isäntäpari oli
Olof ja Anna Stina Satta. Heidän tyttärensä Ewa Olofsdotter Satta (1821- 1901)
meni naimisiin Fredrik Johansson Taapajärven (1814–1851) kanssa. Näin Fredrik
Johansson Taapajärvestä tuli sekä kotivävy että Rowan tilan kolmas isäntä.
Pariskunta sai kolme tyttöä. Tytöistä vanhin, Sofia Johanna, on Lappean Kallen
äiti.
Kalle Lappea avioitui Alkkulassa syntyneen Kerttu
Tiiperin kanssa, häät pidettiin Männistön tilalla Sieppijärvellä. Lapsia syntyi
viisi. Pääpaino tässä artikkelissa ehdottomasti on syvällä Kallen Lappean
juuristossa ja siitä kasvaneessa suuressa sukupuussa.
Toivon lukijoilleni tutkimisen ja löytämisen iloa!
Tarina Elvi Filpan sukupuusta tarjoaa haasteita mutta varmasti myös löytämisen
iloa niillekin, jotka eivät ole syntyisin Kolarista. Sukulaisuus ei tunne kunnan-
tai valtakunnan rajoja.
1.
Lähdetään liikkeelle kaukaa – Sieppijärven lähinaapurista,
Ruotsin Pajalasta
Ruotsin Pajalassa syntynyt
Pellikan tilan isäntä, talollinen Samuel
Mattson Pellikka (1744 – 1825)
ja vaimonsa Margareta Esaiasdotter Tyni (1744
– 1795) saivat 10 lasta. Lasten
äiti, Margareta oli alun perin Lovikassa syntyneen Anna Olofsdotter Forsin (s. 1706) ja Esaias Olofsson
Tynin tytär.
Pellikan pariskunnan
lapsia olivat ikäjärjestyksessä Esaias (s. 1766), Anna (1766 – 1811), Maria syntyi
1769; avioliitto vuonna 1798 Isak Olsson Forsin
kanssa, Brita (s. 1770), Ablona (s. 1772), Margareta (s. 1777); avioliitto
vuonna 1809 Henrik Matsson Kurvanderin
kanssa, Sara (s. 1778); avioliitto Kolarissa vuonna 1795 Samuel Matsson Kaaskon kanssa, Henrik (s. 1779), Stiina
(s. 1781); avioliitto vuonna 1808 Henrik Tomasson Vuopion kanssa ja Olof Samuelsson
Pellikka (1782 – 1854).
Talollisen poika, Olof
Samuelsson Pellikka on se, jonka tässä tarinassa lasken Kalle Lappean
esi-isäksi.
Olof Samuelsson Pellikka oli siis syntynyt Pajalassa 1782. Olof kuitenkin
muutti Suomen Kolariin 1810 ja osti osan Jokijalka-tilasta. Tämän tilan nimeksi
tuli Pellikka. Pajalassa on ollut paljon Pellikoita, mutta tilan nimeksi Suomen Kolariin Pellikka tuli Olof Samuelin mukana. Nykyiset Kolarin pellikkalaiset eivät kuitenkaan kuulu Pajalan Pellikka-sukuun.
Olof Samuelsson Pellikka meni naimisiin kaksi kertaa, ensimmäinen (1808) vaimo
oli Magdalena Kuoppala (1782 – 1813).
Toinen vaimo (1815) oli Eva Greta Filipsdotter
Koivuniemi (s.1787).
Ensimmäisestä aviosta
syntyi kaksi lasta, molemmat syntyivät ilmeisesti Kolarissa.
Olof ja toinen vaimo Eva
Greta saivat ilmeisesti yhdeksän lasta vuosien 1816 – 1831 välisenä
ajanjaksona. Yksi heidän pojistaan peri Pellikan tilan, ja yhdestä tuli Lappean
Kallen isä.
Olofin ja Eva Gretan
tyttäristä tunnetaan Maria Kristina Metsävainio
(s. 1824; avioliitto Fredrik Isaksson Metsävainion kanssa 1850). Olofin ja Eva
Gretan tyttäristä Anna Kaisa Pellikka (1829 – 1910) oli se, josta tuli avioliiton
(1850) myötä Lappea. Hänen miehensä
nimi oli Johan Vilhelm Lappea. Pariskunta ei saanut lapsia.
Anna Kaisa Lappea ja miehensä on haudattu Pajalan hautausmaalle.
Kun Olof Samuelsson Pellikka
vuosikymmeniä myöhemmin, vuonna 1854 kuoli, jäi Pellikan tila hänen pojalleen Olof Wilhelm Pellikalle, joka kuitenkin myi sen vuonna 1856 Johan Antinpoika Filpalle.
Olofin ja Evan pojista Lars Samuel Pellikka (1830 – 1902) eli aikuisikänsä Kolarin Lappeassa ja hänestä tuli aikanaan Elvi Filpan isän, Kalle Lappean, isä.
Lars Samuelista tuli siis tarinani päähenkilö.
Lars arvatenkin syntyi
kotitilallaan Kolarin Pellikalla. Hän kuitenkin muutti Lappeaan. Miksi?
Aivan ensimmäiset ihmiset,
jotka muuttivat Lappean kylään, olivat Köngäsestä Kangas-nimisiä, ja osa myös
Pellikka-nimisiä naimakaupan kautta. Lappeaniemen uudistilan perustikin vuonna
1827 Isak Adamsson Kangas. Häneen
tutustumme, kun Lars Samuel Pellikka menee naimisiin Isak Adamsson Kankaan
tyttären, Eva Lappean kanssa.
Miksi Lars siis lähti
Lappeaan? Kotivävyksi lähti.
2.
Lappean Kallen isä oli maanviljelijä Lars Pellikka
(1830–1902) mutta äiti ei ollut Eva Lappea
Lars Samuel Pellikan ensimmäisen
vaimon nimi oli Eva Lappea (1831–1863),
ja avioliitto solmittiin 30.8.1854.
Evan isä oli Pajalan
Köngäsessä vuonna 1792 syntynyt Isak
Adamsson Kangas; sama mies, joka
myöhemmin muutti Lappeaan, ja otti sukunimekseen ensin Lappeaniemi ja lopulta
Lappea.
Isak Adamsson Kangas oli
asiakirjojen mukaan Lappean kylän ensimmäinen asukas, uudisraivaaja. Evan Isak-isä
eli pitkän elämän, eli hän kuoli 87-vuotiaanan vuonna 1879.
Evan äiti puolestaan oli
Sieppijärvellä vuonna 1792 syntynyt Catharina (Kaisa) Johansdotter Satta.
Eevan äiti oli siis suuren talon tytär, sillä Eevan äidinpuoleinen
isoisä Johan Michaelsson Satta (1786–1815) oli se isäntä, joka oli perustanut
Sieppijärvelle Satan talon. Se oli sama tila, joka myöhemmin 1800-luvulla
myytiin Fredrik Moona Ruokojärvelle, eli miehelle, joka kaupan yhteydessä
vaihtoi sukunimensä Ruokojärvi nimeksi Satta.
Kolarin rippikirja kertoo Larsin
ja Evan elämästä ja asumisesta seuraavaa:
RIPPIKIRJA: Kolarin kylä, LAPPEA: N:o 20, 1/8 mtj sk:
Lappea.
1.
Syytinkimies Isak
Adamsson Lappea, s. 7.12.1792. Vaimo Kaisa
Johansdotter Satta, s. 1792, heillä tytär Maria, s. 1831.
Tämä rivi tarkoittaa, että
Larsin Eeva-vaimon vanhemmilla oli ns. asumaoikeus eli syytinki. Rivi sisältää
myös sen tiedon, että Evan kaksoissisko, Maria Lappea asui vielä ns. kotona
vanhempiensa kanssa.
2.
Lars Samuel
Olofsson Pellikka, s. 27.9.1830, k. 21.2.1902, ja ensimmäinen
vaimonsa Eva
Isaksdotter Pellikka, s. 19.12.1831
Larsilla ja Evalla lapset:
Josefiina, s. 2.7.1855, kuoli 1857
Isak Vilhelm, s. 12.2.1857, eli Ylitornion Närkissä
vielä vuonna 1935
Lars Levi, s. 19.8.1859, kummit Axel Isakssons Lappea
ja Greta Johanna; muutti Ylitorniolle 1901.
Josefiina, s. 1.11.1860, kuoli 1864, kasteen suoritti itse
Lars Levi Laestadius
Erika, s. 7.11.1862, kuoli 1940 naimattomana;
muuttanut Turtolaan 1881.
3.
Mukana asuivat:
Johan Wilhelm Johansson Lappeaniemi, s. 7.12.1830 ja
vaimonsa Anna Kaisa Olofsdotter Pellikka, s. 24.2.1829.
Tämä rivi tarkoittaa, että
Lars Samuelin sisko, Anna Kaisa, asui miehensä (vihitty 1850) kanssa Lars
Samuelin ja Evan talossa.
Anna-Kaisa Pellikka oli Lappean Kallen isän sisko. Hautapaikka löytyy Pajalasta.
Rippikirjaan on siis merkitty
Larsin ja Evan yhteiset lapset, joita oli viisi. Jotta on helpompi hahmottaa
koko Lappean Kallen sisarusparvi ennen lähempää esittelyä, liitän tähän listan
kaikista Larsin lapsista eli yhdeksästä Kallen sisaruksesta. Tummennetut nimet
tarkoittavat aikuisiän saavuttaneita sisaruksia.
Kallen sisarukset (mukana
Kalle itsekin) ovat Josefiina (s. 1855–1857), Isak Vilhelm (s. 1857), Lars
Levi (s. 1859), Josefiina (s. 1860–1864), Erika (s. 1862 - 1940); Johan
(s. 1867 - 1897), Josefiina (s.
1871) Petäjäniemi, Immanuel (s. 1873 - 1908), Karl (s. 1876 - 1966) eli Kalle ja
Leonard (1881 – 1885).
Ajan tavan mukaisesti Lars
ja Eva Lappean avioliitto tarkoitti myös sitä, että heistäkin tuli kummeja.
Löysin merkinnän, jonka mukaan 25.6.1858 uudistilallinen Aksel Isaksson
Uusitalo Kolarin kylästä ja vaimonsa Johanna Pehrsdotter saivat tyttären, Kaisa
Sofian. Tyttären kummeiksi on merkitty maanviljelijä Lars Lappea ja Eva
Isaksdotter.
2.1. Lappean Kalle sai kolme sisaruspuolta isänsä
ensimmäisestä avioliitosta
2.1.1.
Isak Wilhelm Ala-Antti muutti Ylitornion Alkkulaan
Larsin ja Eevan
avioliitosta oli syntynyt ensin tyttö, mutta Josefiina menehtyi parivuotiaana
samana vuonna kuin perheen vanhin poika, Isak Wilhelm syntyi eli 1857.
Isak Wilhelm Lappeasta
löytyy muuttokirjamerkintä. Vuoden 1872 Kolarin seurakunnan muuttokirjan mukaan
muutti piika Brita Greta Fredriksdotter Rova maaliskuussa Alkkulaan. Saman
vuoden 1872 lokakuussa niin ikään Alkkulaan muutti Isak Wilhelm Larsson Lappea.
Isak meni Ylitorniolla naimisiin
vuonna 1878. Vaimon nimi ei ollut Ylitorniolle muuttanut, edellä mainittu Brita
Rova, vaan Brita Ala-Antti, entinen
Brita Hannuntytär Heikka, joka oli
syntynyt 1850 ja joka kuoli jo 1905. Brita Ala-Antin isä oli Ylitorniolta
kotoisin ollut Hannu Lohiniva, myöh.
Heikka. Asiakirjojen mukaan näyttää siltä, että Isak otti nimekseen Ala-Antti.
Isak Wilhelm Larsinpoika Ala-Antti, entinen Lappea (1857 – 1941) lienee ollut ainakin
jossakin elämänsä vaiheessa metsänvartija, ja perhe asui Närkissä. (Elvi
Filpalla on muistitietoa siitä, kuinka Kalle-isä kävi sukuloimassa Närkin
markkinoilla.)
Isak ja Brita Ala-Antti saivat yhdeksän lasta, mukana yhdet kaksoset.
Isakin Wilhelmin ja Britan
viisi vanhinta lasta ovat Maria Eufemia (1878 - 1949), Anna Sofia (1880 - 1949),
Amerikkaan 1902; Hulda Josefiina (1884
– 1958), naimaton; Laura Johanna (1884
– 1911), naimaton; ja Fanny Aurora
(1885 – 1952).
Tästä Lappean Kallen
veljentyttärestä, Fanny Aurorasta
tuli Helsingin seudulta kotoisin olleen Ivar Konstantin Ivarinpoika Grönbergin vaimo, kun heidät vihittiin
1908.
Fannyn ja Ivarin kaksi
vanhinta lasta olivat Ivar Evald Hemming Grönberg (1908 – 1937) ja Maire Linnea
Pasula (s. 1910), joka vihittiin
Elis Arvid Pasulan kanssa 1936.
Fanny ja Ivar Grönberg
saivat myös tyttären, josta tehtiin äitinsä kaima. Hän oli Fanny Aune
Wilhelmina (1911 – 2007). Tästä Fannysta tuli avioliiton myötä Fanny Saukkoriipi, ja samalla suuren Pasman
suvun jäsen.
Fanny Aunen jälkeen
perheeseen syntyivät Viljo Harald Grönberg
(s.1912), Linda Helena (s. 1914) Salmi,
Lauri Osmo Grönberg (1916), Väinö
Olavi (1918 – 1919), Lea Sofia (1920 – 1927) ja Eila Elisabeth (1922). Pojista Alis
Alfons Grönberg (1925 – 1944) kaatui
sodassa. Kaikista nuorimmat Fanny ja Iivari Grönbergin lapset ovat Väinö Erkki Grönberg, Kirsti Marjatta ja lapsena
kuollut Anna Mirjami.
Isak Wilhelm ja Brita Ala-Antin neljä nuorinta lasta olivat Isak Benjamin (1887 – 1956) Antinmaa, vaimo Anna Lyydia Isakintytär
Antinmaa (1888); Hilja Erika Palsi (s. 1890), muutti miehensä Oskar
Ferdinand Akselinpoika Palsin (ent. Åhlberg) kanssa Turkuun 1930; Edit Helena Heikka (1892), vihittiin 1918 avioon Kaarlo Aarne Pekanpoika Heikan
kanssa; saivat 11 lasta; ja Juho Leevi
(1894), vaimo Aino Alanko.
2.1.2.
Lars Leevi Lappeasta tuli pienten lasten yksinhuoltaja
1898
Lappean Kallen
velipuolista Lars Levi eli Lauri Leevi
Laurinpoika Lappea (1859 – 1916)
meni ensin naimisiin Maria Johanna Kobergin
(1860 – 1889) kanssa ja sitten Eeva Kaisa Hjertbergin (1850 – 1898) kanssa. Molemmat vaimot kuolivat nuorina
äiteinä. Menetystensä jälkeen Lars Levi muuttikin lastensa kanssa Ylitorniolle
vuonna 1901, missä myös kuoli 1916.
Lars Leevi Lappean lapset
ovat:
*Mariana (syntyi Kolarissa 1885, kuoli Ylitorniolla 1949),
avioliitossa vuodesta 1902, mies oli Alfred Eliel Gumse, syntyi 1874 Revonlahdella, kuoli 1953 Ylitorniolla.
Gumsenin pariskunta sai yksitoista lasta.
*Amanda Kristina (syntyi Kolarissa 1887, kuoli 1964), avioliitossa vuodesta
1912, mies Akseli Heikkilä (1884 –
1963). Amanda muutti Karunkiin 1913. Heikkilän pariskunta asui Kukkolassa, ja
heille syntyi kymmenen lasta, vanhin Veikko Akseli Heikkilä (1914) ja nuorin
Paavo (1932).
*Erika Sofia (Amandan kaksoissisko, syntyi Kolarissa 1887, kuoli
1947 Karungissa), avioliitossa, mies Isak Vilho Husa (1865 – 1925). Erika muutti Karunkiin 1919.
*Lauri Leevi (syntyi Kolarissa 1888, kuoli Ylitorniolla 1968),
avioliitossa vuodesta 1947, vaimo Maria Kustaava Rautio, e. Juustovaara (1894 –
1979); Leevillä yksi tytär.
3.
Lappean Kallen Lars-isän toinen avioliitto ”tuo Kallen
Sieppijärvelle”
Lars Samuel Olofsson
Lappean (ent. Pellikka) (s. 1830) toinen avioliitto Rowan tilan tyttären, Sofia
Johanna Fredriksdotter Rowan (1841 - 1887) kanssa vahvistettiin vuonna 1870. Löysin alkuperäisen
dokumentin, jossa lukee: ”Bonden, enklingen Lars Samuel Olofsson Lappea och pig Sofia Johanna Fredriksdotter Rowa vigde i Pajala kyrka av
Stenborg”.
Kallen tulevat vanhemmat vihittiin
siis Pajalan kirkossa toukokuussa 1870.
3.1.
Lappean Kalle sai kolme sisarusta isänsä toisesta
avioliitosta
3.1.1.
Isä Lars Lappea meni nyt
naimisiin toisen kerran, sillä ensimmäinen vaimo Eva oli kuollut vuonna 1863.
Itse asiassa Larsin ja Rowan Sofian avioliiton virallistaminen oli jostakin
syystä pitkittynyt, olihan Sofia jo synnyttänyt Larsille ennen aviota (4.12.1867)
pojan, jolle oli annettu nimi Johan eli
Jonne Lappea. Johanin kummeiksi on kirkonkirjoihin merkitty nimet Koberg,
Karl K ja Greta Johanna Lappea (merkinnät epäselviä).
Johan Lappeasta minulla ei
ole tässä vaiheessa enempää tietoa kuin, että hän olisi ottanut ”naimakirjan”
Ouluun 17.8.1892 mutta kuollut melko pian eli 22.12.1897.
3.1.2.
Sen sijaan Larsin ja
Sofian seuraava lapsi, Josefiina Lappea
(1871 – 1952), yhä elää jälkipolvissa. Josefina oli syntynyt 20. joulukuuta
1871. Lapselle oli annettu hätäkaste 7. tammikuuta 1872, ja yhdeksi kummiksi on
merkitty Eva Kaisa Fredriksdotter Rowa, eli äidin sisko.
Lappean Kallen sisko, Josefiina Lappea, meni siis naimisiin
Kalle Petäjäniemen kanssa.
Tämän kuvan nimi on "1929, Pekka Petäjäniemi". Kuvaan on merkitty Kalle Lappean sisko, Josefiina, josta tuli kuvan haltijan, Anja Petäjäniemi Ahtiaisen isänäiti, eli mummo.
Tämän kuvan nimi on "1929, Pekka Petäjäniemi". Kuvaan on merkitty Kalle Lappean sisko, Josefiina, josta tuli kuvan haltijan, Anja Petäjäniemi Ahtiaisen isänäiti, eli mummo.
Petäjäniemen pariskunta sai
seitsemän aikuiseksi kasvanutta lasta; Oskari
(s. 1895), Eino H. (s. 1897), Hilja Sofia (s. 1899 - 1934) Rundgren, Kalle Kustaa (s. 1904), Aina
Josefiina (s. 1906) Vanhatalo, Yrjö Hannes (s. 1906) ja Jonne
Aksel (1911).
Josefiina Petäjäniemi (o.s. Lappea) on haudattu Pajalaan. Hautakiveen merkitty syntymäaika poikkeaa kirkonkirjamerkinnästä, 20.12.1871. Josefiinan mies oli Karl Kustaa eli Kalle Petäjäniemi.
Lappean Kallen siskonpoika, Oskari Petäjäniemi, oli
naimissa Anna Maria Valtosen kanssa. Anna Petäjäniemi oli Sieppijärvellä elämäntyönsä tehneen opettaja Hilma Laurilan sisko.
Josefiinan ja Kallen pojista
Hannes Petäjäniemi oli se, muutti avioliittonsa myötä Sieppijärven
Poikkijärvelle. Hän oli naimisissa Alida Vaattovaaran
kanssa.
Pojista Eino H.
Petäjäniemi (s. 1897) oli naimisissa Tyyne Helena Eeron kanssa. Eino sai isältään Kallelta vuonna 1942 tilan nimeltä
Alatalo. Muistitiedon mukaan tämän tilan ensimmäinen isäntä on ollut Sakari
Koberg, ja tila on kuulunut Petäjäniemen suvulle vuodesta 1819 lähtien.
Kustaa Petäjäniemen vaimo
oli Amanda Alanentalo ja Jonne
Akselin vaimo oli Amanda Malinen.
Lars ja Sofia Lappealle
syntyi lisää lapsia heti Jonnen (1867) ja Josefinan (1871) jälkeen, sillä Immanuel
syntyi vuonna 1873, Karl eli Kalle s. 1876 ja Kallen jälkeen vielä Leonard, joka kuitenkin kuoli
vauvaiässä.
3.1.3.
Immanuel Lappea
kuoli 1908, mutta sitä ennen hän solmi avioliiton (1897) Sandra Marjavaaran
(1876 – 1953) kanssa. Pariskunnan lapsia olivat Maria (1897 – 1898), Maria
Amalia (s.1898), Jenny Elviira Mettovaara
(1900 – 1959) ja Hilda Sofia (1904 – 1980), ei lapsia.
3.1.4.
Vuoden 1876 syntyneiden
luetteloon on merkitty (1.3.1876) Karl
Lappea eli Kalle. Asiakirjan mukaan Kallen kummeiksi on merkitty Jakob
Siekkinen vaimonsa kanssa sekä torppari Fredrik Drugge, ja torpparin tytär Eeva
Kaisa Hjertberg. Ainakin osa Kallen kummeista näyttää tulevan Pajalasta.
4.
Toinen puoli Kalle Lappean sukutarinasta on vanhaa
Sieppijärven kylän paikallishistoriaa.
4.1.1.
Kallen isoäiti oli Rowan tilan isäntäpariskunnan tytär
Ohessa on ote Kolarin
seurakunnan asiakirjasta, josta näkyy Kallen äidin, Sofia Fredrikintyttären ja tämän sisarusten tiedot siihen aikaan,
kun Kallen äidinäiti, Ewa Olofsdotter, meni naimisiin Rowan tilan isännän
kanssa. Avioliitto oli Ewalle toinen.
Sieppijärven kylä, Rowa, N:o 2, 1/8 mtj, ko: Rowa
Isak Henriksson Tiensuu, s. 19.2.1821
Vaimo Ewa
Olofsdotter Satta, s. 15.11.1821
(vaimon toinen avioliitto)
Vaimolla lapset avioliitosta Fredrik Taapajärven kanssa:
Sofia Johanna Fredriksdotter, s. 21.12.1841
Eva Kaisa Fredriksdotter, s.
17.4.1843
Brita Margareta, s. 27.9.1845
Yhteiset lapset:
Henrika Isaksdotter, s. 19.6.1853
Karolina, s. 24.4.1856, kuoli 1856
Erik, s. 26.11.1857
Johan Mathias, s. 18.5.1861 ja
Hilma Gustava, s. 16.5.1863
Syytinkiläinen, svärfader:
Olof Michelsson Satta, syntyi 1788, kuoli 15.9.1870.
Tämä rivi tarkoittaa, että
Ewan isä eli tyttärensä taloudessa ns. syytinkiläisenä.
Rowan tilan perustajia
olivat olleet Michel Michelsson Satta (s.
1754) ja vaimonsa Helena Olsdotter Nykäinen Kangosesta (1760–1824). Seuraava
isäntä oli pariskunnan poika Olof
Michelsson (1788–1870) Satta ja
vaimonsa Anna Stina Karlsdotter Välitalo.
Pariskunta oli vihitty 1817.
Olofin ja Anna Stinan tyttäristä
Ewa Olofsson, ent. Satta (s. 1821- 1901) meni naimisiin Fredrik Johansson Taapajärven (1814–1851) kanssa.
Näin Fredrik Johansson
Taapajärvestä tuli sekä kotivävy että Rowan tilan kolmas isäntä. Pariskunta sai
kolme tyttöä. Tytöistä vanhin, Sofia
Johanna, on Lappean Kallen äiti.
Yllä oleva asiakirja
osoittaa myös sen, että talollisen tytär, leski Ewa Rowa, ent. Satta, ent.
Taapajärvi meni Fredrik Taapajärven kuoleman (1851) jälkeen vuonna 1852 uusiin
naimisiin Isak Henriksson Tiensuun (1821 – 1874) kanssa.
Kallen isoäiti Ewa eli
pitkän elämän. Hän ehti elää Rowan tilalla elatusleskenä vielä 1890-luvulla.
Siihen aikaan talossa asui vielä nuorin tytärkin, vuonna 1863 syntynyt Hilma
Gustava. Tuohon aikaan Rowan tilan piikana talossa asuivat Brita Stina
Vuontisjärvi (s. 1840) poikansa Frans Hermannin kanssa. Piikoja olivat myös
Hilda Maria Vaattovaara ja Elmiina Heikintytär Uusimaa.
Viimeiseksi Sieppijärven
Rowassa asui Brita Margareta Rowa
perheineen. Hän oli Eva ja Fredrik Rowan, (entisen) Taapajärven tytär, Kalle
Lappean täti eli Sofia-äidin sisar. Brita
Margareta Rowa (s. 1845) oli muuttanut 1872 Alkkulaan, avioitunut siellä
Hyttyräksi, mutta tullut ”nyytyineen” myöhemmin takaisin kotiin Sieppijärven Rowalle.
Britalla ja hänen miehellään, Isak Robert Juhonpoika Hyttyrällä (Antinmaa) oli viisi tytärtä.
Britan tyttäristä Josefiina Rowa (s. 1884) oli siis
Kallen lähisukulainen, ensimmäinen serkku; äidit kun olivat sisaruksia.
5.
Lappean Kallen isä oli Lars (Pellikka) Lappea ja äiti
Sofia Fredriksson Taapajärvi
Kallen äidinpuoleisesta
suvusta tekee mieli heti aluksi todeta se, että vaikka Satan ja Kankaan eli Lappean sukuun kuulunut Eva Lappea (k.1863) ei ollut Kallen biologinen äiti, hän lienee se,
joka jätti perinnökseen sekä Lars-miehelleen että Larsin pojalle, Kallelle
sukunimen Lappea.
Lars Samuel ja Ewa Lappean
yhteisistä lapsista tuli Kallen sisarpuolia, näistä aikuisiksi selvisivät Isak Wilhelm Ala-Antti, Lars Levi Lappea ja
Erika.
Lars Lappean toinen vaimo,
Sofia Rowa, oli ajan tavan mukaisesti ainakin vähän sukua ensimmäiselle
vaimolle, Lappean Evalle; naiset nimittäin kuuluivat molemmat Sieppijärven Sattoihin.
Niinpä Sofia toi Larsin kanssa tehdyille lapsille (eli Kallelle ja tämän
sisaruksille) äidin ominaisuudessa jäsenyyden sekä äitinsä sukuihin (Satta, Nykäinen, Välitalo, Rowa) että isänsä
Taapajärven sukuun, joka lienee osa Pasman
suursukua.
Sofia (s. 1841) oli
tiettävästi vain kerran naimisissa, ja hän kuoli verrattain nuorena, eli vuonna
1887 vain 46-vuotiaana.
6.
Lappean Kallen jälkipolvea
Karl Lappea (1876
- 1966) ja Gertrud Sofia Tiiperi (1882–1976)
vihittiin avioliittoon Männistön tilalla Sieppijärvellä. Männistö oli siihen aikaan
keskeisellä paikalla, sillä Äijävaaran kautta kulki hevostie Koivumaasta
Männistölle, Naamijoki-varteen Sieppijärvelle.
Männistön tila oli
perustettu hiukan myöhemmin kuin Käkivaaran talo. Männistön isäntä oli Iisak
Iisakinpoika Kangas, Käkivaaran
emännän veli. Männistön emäntä oli Kristiina
Josefiina Satta, Käkivaaran Salmon veljen tytär.
Kallen vaimo
Gertrud eli Kerttu Sofia Tiiperi oli syntynyt 27.5.1882. Kerttu oli Ylitornion kirkonkirjojen mukaan Alkkulasta
kotoisin olleen piika Maria Tiiperin
”jalkalapsi”. Kertun kummeiksi on kirkonkirjaan merkitty tullivahtimestari
Mikko Taina ja Maria sekä piika Greta Matilda Thoni. Kasteen on suorittanut
Antti Holmström. Muistitiedon mukaan Kertun biologinen isä olisi ollut
metsänhoitaja Lindström.
Myös Satan sukukirjan
mukaan Kertun äiti olisi ollut Maria Tiiperi mutta etunimillä Eva Maria Isakintytär Tiber, syntynyt
14.2.1853. Eva Marian vanhemmat olivat renki Isak johansson Tiber ja Maria. Eva Marian kummeiksi on merkitty
Leukumaa, Rautio ja Niemi.
Jos tiedot Kertun äidistä
pitävät paikkansa, Maria synnytti Kerttu-tyttärensä 29-vuotiaana piikana
Alkkulassa. Tämän jälkeen hän olisi muuttanut Alkkulasta piiaksi Pajalaan, ja
tavannut tulevan miehensä Simeon
Henriksson Ravelinin (1861 – 1933). Simo ja Maria Ravelin saivat tiettävästi yhteisiä lapsia – ainakin Kalle
Kustaa Ravelin – nimisen pojan ja kaksi muuta.
Vaikka Maria Tiiperi meni
naimisiin Simo Ravelinin kanssa, Kertusta ei näy merkintöjä, että hän olisi
ennen tai jälkeen äitinsä avioliiton käyttänyt sukunimeä Ravelin. Siksi
Sieppijärven vanhalla hautausmaalla olevaan Kertun (ja Kallen) hautakiveen
hakattu sukunimi Ravelin ei ole Kertun juurien näkökulmasta täsmällistä tietoa.
Helena Liikamaa kirjoittaa
Satan sukukirjassa (s. 268) Lappean Kertusta näin:
”Tiiperin
Marian tyttö Kerttu tuli kuuluisaksi pitojen laittajana ja herrojen
palvelijana jo varhaisessa nuoruudessaan. Palvelijana ennen avioliittoa hän oli
yhdeksän vuotta mm. metsänhoitaja Granbergilla ja monessa muussa paikassa.
Ensimmäinen täytekakku Kertun muistelun mukaan tuotiin
Tukholmasta Pajalaan kauppiaan tytön vihkiäisiin. Kakku oli täytetty vain
sisältä, päältä sitä ei oltu koristeltu.
Pitokokki ei taitojaan toisille halunnut opettaa. Se
oli salaisuus, miten kana saatiin paloiteltuna näyttämään eheältä.
Nokkoskeittoa alkuruokana Kerttu keitteli ja sanoi sitä pinaattikeitoksi, joten
se paremmin syötiin.
Avioliittoon Kerttu vihittiin Männistöllä Kalle
Lappean kanssa, mutta tämä ei hidastanut hänen työtään pitojen valmistelijana,
vaan työ jatkui aina viimeiselle vuosikymmenelle asti.
Kerttu oli herrojen piika, Kivikon Manta ja
Poikkijärven Tyyne laittoivat köyhien pitoja.”
Lappean Kertun vanhemmat,
Maria Tiiperi ja miehensä Simo Ravelin asuivat Sieppijärvellä Kulluvaaran tilan
torppareina Ravela-nimisellä
tontilla. Kun Simo Ravelin kuoli 1933 ja vaimonsa Maria vuonna 1934, asettui Ravelaan
Marian ja Simo Ravelinin vanhin poika, postinkuljettaja Kalle Ravelin. Ravelan
paikka oli nykyisen (2013) Siwa - Sieppijärven paikalla.
Lappean Kalle ja vaimonsa
Kerttu asettuivat asumaan niin ikään Kulluvaaran torppareiksi. Heidän
paikkaansa kutsuttiin Kerttulaksi,
ja ensin siinä asui Aapo Kieri -niminen mies. Seuraavia asukkaita olivatkin
Kalle perheineen, ja viimeksi Kallen ja Kertun poika, Lauri Lappea (perheineen).
Talo on edelleen Lappean perheen hallussa.
6.1.
Lappean Kallen ja Kertun lapset
6.1.1.
Helmi Lappea
(1908 - 2003), aviossa Huugo Pääkkölän
(1906–1950) kanssa; asui perheineen Kolarin Luovatuksessa.
Lapset: Lasse Pääkkölä,
Huugo Ales Pääkkölä, Ilmo Kalervo, Esko Eelis Pääkkölä ja Reino Kaarlo
Pääkkölä.
6.1.2.
Martta
Lappea (1912 – 2000), aviossa Otto Harjuhaahdon
(entinen Harju) kanssa; asui
perheineen Pajalassa. Lapset: Birgitta Harjuhaahto – Mattson ja Torsten
Harjuhaahto.
Martta
ja Otto Harjuhaahdon hautapaikka on Pajalassa.
.
Reino Lappea (1915
– 1939). Kaatui sodassa.
6.1.4.
Lauri Lappea (s. 1918), aviossa Helmi Vaattovaaran (s.1920) kanssa.
Laurin ja Helmin lapset
ovat Ossi Lappea, Raili Kylmämaa, Aila Aalto, Reino, Marja-Terttu Lappea ja
Seppo.
Lauri ja Helmi ovat asuneet
Kerttula-nimistä tilaansa, joka on tullut Lappean suvulle 1917. Ensimmäinen
isäntä oli Laurin isä, Kalle Lappea. Lauri Lappealle tila on siirtynyt oston
kautta vuonna 1968.
6.1.5.
Elvi Lappea
(s. 1921), oli aviossa Väinö Filpan
(1914 - 1977) kanssa; asunut perheineen Sieppijärvellä, Nuottavaarassa, Ruotsin
Eskilstunassa; Nuottavaarassa vuodesta 1946 (Nuottarova); asuu nyt (2013) hoitokodissa
Rovaniemellä.
Lapset: Kirsti
Laatikainen, Riitta Kauhanen, Raija Filppa, Jorma, Tarja Filppa, Marjo Filppa,
Virpi Filppa ja Ari Filppa.
Nuottarovan eli
Nuottavaaran kotitilan omistus on siirtynyt Ari Filpalle, ja hän siellä
perheineen asuu.
ISÄN TYTTÖ!
Elvi Filppa on
elämäniloinen, pitkän päivätyön tehnyt seniori, joka syntyi 92
vuotta sitten Sieppijärvellä, huhtikuussa 1921. Hän on ihmisiä rakastava, seurallinen ja
iloinen nainen, joka oli aikoinaan perustamassa sekä Kolarin ja Järvikylien
Eläkeläisyhdistystä että Kolarin kunnan Kotiseutumuseota. Hän on koko ikänsä
ollut kaikessa mukana. Elämä on ollut henkisesti rikasta, elämä on ollut täynnä
iloa mutta myös surua. Tällä hetkellä Elvi elää onnellista hiljaiseloa
hoivakodissa Rovaniemellä, rakkaista lapsista osa asuu aivan lähellä samassa
kaupungissa. Läheiset ovat lähellä.
Elvin muisti on edelleen
hyvä, niinpä on ollut ilo koota Lappean sukuselvityksen liitteeksi pieni Elvin
muistelus isästään Kalle Lappeasta.
Elvi kertoo olleensa aina
isän tyttö, sillä Kerttu-äiti oli Elvin sanojen mukaan aina töissä eli aina
poissa kotoa. Lappean Kerttu oli se kaikkein haluttu palvelija ja pitokokki,
jonka työtä oli erityisesti suurien pitojen järjestäminen.
Elvin on helppo ymmärtää
nykyajan lapsia, joiden iltapäivien vain on kuluttava yksin kotona siihen asti,
kunnes vanhemmat tulevat illalla töistä kotiin. – Muistan kouluajoistani
20-luvun Sieppijärvellä sen, kuinka aina tulin koulusta tyhjään kotiin…
Isäkin tietenkin kävi
töissä. Hän saattoi olla kuivaamassa Sieppijärven Kunnittajanvuomalla jänkkää
niittymaaksi tai saattoi hän olla viikon Sieppijänkällä heinätöissäkin. Isä
saattoi olla savotalla töissä. Hän saattoi olla hevosensa kanssa
rahdinkuljetusmatkalla, tulossa tai menossa Ylitornion Kaulinrantaan; sieltä kun
haettiin Wiljaamin ja Iivarin kauppoihin kauppatavaraa. Jonakin talvisena
päivänä Kallella riitti hommaa, kun hän kävi porolla hakemassa kuivat heinät
niittymailta.
Elvin lapsuusvuosina kesä
oli sitä aikaa, kun tehtiin heinää kaukana kotoa olevilla jänkkäniityillä.
Koska Elvi oli perheen kuopus, isä Kalle ei häntä aivan taaperona arvannut
ottaa mukaan heinätöihin. Kun sitten aikuiset huomasivat, kuinka
”rivakkajalkainen” tyttö Elvistä oli kasvamassa, jo heltisi kesätöihin
lähtölupa. Heinäntekoreissu kesti viikon päivät. Niittykämpissä yövyttiin eikä
yksin töitä huhkittu. Kalle-isän sukulaiset väylänvarresta (Lappeasta) kävelivät
kuin yhteisestä sopimuksesta telatietä pitkin Kallen tykö heinätöihin - sopivasti
ajoissa.
Kalle hoiti kotona
Sieppijärvellä myös porokarjaa, hänellä oli oma ajoporokin. Hän on Elvin
muistoissa edelleen maahenkinen kotipiiri-ihminen, hauska myhäilijä, joka pisti
monet asiat leikiksi. Hän ymmärsi erityisen hyvin lapsia. Isä osasi kuunnella
pientä tytärtäänkin. Vieläkin Elvi muistaa, kuinka isä kerran sanoi hänestä,
että hän teki kysymyksiä, joihin oli kovin vaikea vastata…
Elvi muistaa erään iloisen
Tapaninpäivän. Kuopus alkoi houkutella isäänsä: - Isä, laittakaa poro aishoin! Met
halvaama Tapaninajelulle!” Kalle vissiin piti pakkasta eikä luvannut lähteä.
Elvi keksi keinon. Hän kokosi isomman lapsiporukan naapureista ja yhdessä
alettiin kutittaa Kallea, kunnes tämän oli pakko nauraen nousta ylös, pukea
ulkovaatteet, valjastaa poro ja viedä koko lapsitokka ajelulle. – Ja sinne met
menimä!
Kallesta ja Satan Einon
vanhimmasta tyttärestä, Veerasta tuli erityiset ystävät. Veera oli kova
nauramaan, ja Kalle oli kova nauramaan. Niinpä Kalle ja Veera nauroivat
toistensa tekemisille, he kiusoittelivat ja leikittelivät, yhdellä sanalla
sanoen heistä oli hauska ”meijastaa”. Elvi muistaa Kallen kulkeneen Veeran tykönä
kylässä vielä silloinkin, kun tämä muutti perheineen Nuottavaaraan asti.
Kallen sukulaisia asui
kahta puolta Väylää aina Ylitorniolle asti. Niinpä Elvi muistaa entisajan
vanhat Närkin markkinat Ylitorniolla juuri muistona sukulaisista. Tuolta ajalta
nousevat mieleen juuri ne sukunimet, joita Kallen sukupuusta voi löytää. Kaikki
sukulaiset olivat Kallen elinvuosina lähisukulaisia. Sukulaisuus merkitsi
paljon enemmän kuin se merkitsee nykyään; Kallen elinvuosina kaiketi kaukaisia
sukulaisia ei ollut olemassakaan!
In 1976, Heikki Matti sent a documentation of Olof Samuelsson Pellikka's purchase of two pieces of property from the Jokijalkas to Ernest Knuti in Chicago, Illinois, USA. I have a copy of it. If you are interested in having it, I can scan it and email it to you, but would need an email address. Apparently, he paid for the property over a 35 year period of time. It is written in Finnish.
ReplyDeleteSigrid Erickson Knuti
knutise@yahoo.com