Teksti:
Katariina Korhonen
Teksti kuuluu sarjaani "Täytetään some historialla". Tähän liittyy hyvin henkilökohtainen merkitys ja tieto siitä, miten historia elää nykyhetkessä. Ehdottomasti.
Katariina Korhonen
Teksti kuuluu sarjaani "Täytetään some historialla". Tähän liittyy hyvin henkilökohtainen merkitys ja tieto siitä, miten historia elää nykyhetkessä. Ehdottomasti.
Kuvassa on ote Kolarin seurakunnan syntyneitten
luettelosta. Talollisenpoika Fredrik
Mooseksenpoika Moona tai Ruokojärvi on saanut ”oman tyttären” 4.10.1867.
Tyttären nimi on Serafia Kristina.
Kummeiksi on merkitty talollinen Adam Wilhelm Koskenniemi, talollinen Pehr Fors, talollisen leski Brita
Maria Koskenniemi ja talollisen tytär Mathilda
Koskenniemi.
Kuva kertoo isoisäni äidistä, ”Poikki-Iiskon Fiiasta”.
Isoisäni oli Eino Vaattovaara. Hänen äitinsä oli Serafia eli Fiia Moona (Satta),
avioliitossa Vaattovaara. Poikki-Iisko oli isoisäni isä, oikealta nimeltään
Isak Vaattovaara Vaattojärveltä.
Fiian isä oli siis em. Fredrik Mooseksenpoika Moona tai Ruokojärvi.
Fiian äiti lienee N.N.
Merkintä tyttölapsen äidistä siis puuttuu, vaikka
tiettävästi Fredrik oli jo avioitunut Anna-Greta Forssin kanssa.
Kummit sen sijaan on merkitty. Keitä he olivat? Vastaan
kysymykseeni käyttämällä lähteenä Kylli-Nivan Sukuseuran kirjaa Nivan suku,
osa 2, Koskenniemi. Käytän myös Pasman sukukirjaa, osaa 1.
1. Talollinen Adam Wilhelm Koskenniemi (Orajärvi) Serafia Kristinan kummina
Salomon Koskenniemen perussukuhaara alkaa Iisak Juhonpoika
Nivan (s. 1761) ja Brita Laurintytär Mämmilän (s. 1762) avioliitosta. Heille syntyi
Jarhoisissa poika, Salomon Iisakinpoika
Niva, myöhemmin Koskenniemi (s. 1793). Salomonin ensimmäisen vaimon nimi
oli Eeva Jaakontytär Kyrö – Viinikka (s. 1795). Tästä liitosta syntyi vuosina
1822 - 1835 seitsemän lasta, mutta ei vielä asiakirjassa yllä mainittua Adam
Wilhelmiä.
Uudistilallinen Salomon Iisaksson Niva Jarhoisista, myöh.
Koskenniemi avioitui (1837) toisen kerran Brita Maria Antintytär Kiurujärven
(s. 1815 Alatorniolla) kanssa. He saivat ensin Bernhard-nimisen pojan vuonna
1838, sitten Matilda Kustaavan 1838. Seuraavaksi 1840 syntynyt Antti kuoli
nuorena. Pariskunnan neljännestä lapsesta tuli Adam Vilhelm, joka syntyi 1841.
Adam Vilhelmin jälkeen syntyivät vielä Immanuel 1843 ja Frans Benjamin
1847.
Adam Vilhelm Salomoninpoika Koskenniemi oli siis syntynyt
19.12.1841 Jarhoisissa. Siellä oli syntynyt myös Fredrik Mooseksenpoika Moona
Ruokojärven vaimo, Anna-Greta Fors.
Kummivalinta mielestäni vahvistaa sen, että Fredrik
Ruokojärvi otti sekä vaimon että vanhimman tyttärensä kummit Jarhoisista.
Adam Vilhelm Salomoninpoika Koskenniemi oli avioitunut 23.6.1867
Karoliina Kreetantytär Orajärven, ent. Kuusijärven kanssa. Karoliina oli
syntynyt Turtolassa 19.6.1846. Hänen äitinsä oli Kreeta Iisakintytär Orajärvi,
ent. Orajärvi, 1820 – 1870. Adamia
kutsuttiin Aatamiksi ja avioliiton myötä hän ja vaimonsa ottivat perheen
sukunimeksi Orajärven, nimi tuli talon mukaan. Adam Koskenniemi – Orajärven
pääsukuhaaraa kutsutaan Aatamin mukaan Orajärven ”Aaton talon” sukuhaaraksi.
Kummivalinta mielestäni kertoo myös siitä, että sekä lapsen
isä Fetto että kummi Aatami olivat molemmat nuoria isäntämiehiä, ja voisi
olettaa, että kummivalinnan perustana oli miesten välinen kaveruus. Aatami oli Feton tyttären syntymän aikoihin jo
muuttanut Orajärvelle ja aloittanut siellä perhe-elämänsä; lapsia ei vielä
ollut ja vastavihitty vaimo Karoliina emännöi Aatami-isännän kanssa toista
puolta Orajärvi-taloa. Samanaikaisesti Fetto oli aloittelemassa omaa talollisen
elämäänsä Fredrik Satta – nimisenä Sieppijärvellä.
2. Talollisen tytär Matilda Kustaava Koskenniemi Serafia Kristinan kummina
Fiian kummeista talollisen tytär Matilda Koskenniemi edustaa
Aatamin ikäluokkaa. Matilda oli Aatamin sisko, syntynyt 1838. Hän muutti
Ruotsin Jarhoisiin avioiduttuaan Johan Tanelinpoika Karsikon kanssa.
3. Talollisen leski Brita Maria Koskenniemi Serafia Kristinan kummina
Brita Maria Koskenniemi puolestaan edustaa kummien joukossa
vanhempaa sukupolvea, sillä hän oli Matildan ja Aatamin äiti, Alatorniolla jo vuonna
1815 syntynyt Salomon Koskenniemen (ent. Nivan) vaimo. Brita Marian vanhemmat,
Sompiossa syntynyt Antti Kiurujärvi (s. 1786) ja Tervolassa vuonna 1785
syntynyt Magdalena Matintytär Kanto olivat muuttaneet Jarhoisiin 1820-luvulla.
Siellä Brita Maria siis eli elämänsä loppuun asti, kuoli leskenä 1898.
Esko Orajärvi kirjoittaa sukukirjassaan Brita Orajärvestä.
”Brita Maria on kummina Aatami Koskenniemen tyttärelle Kristiina Katariinalle
kastetilaisuudessa 13.2.1837. Saman vuoden joulukuussa hänet vihitään Salomon
Koskenniemen kanssa.” Tasan 30 vuotta myöhemmin Brita Mariasta siis tuli kummi
vielä kerran; jostakin erityisestä syystä häntä pyydettiin ikään kuin jakamaan
kummius kahden aikuisen lapsensa kanssa. Näin isoisäni tuleva äiti Fiia sai kolmen
yksittäisen kummin sijasta itselleen kummiperheen, Brita-äidin ja tämän pojan
Aatamin ja tyttären Matildan.
Uskon, että Brita Maria tuli valituksi Fiian kummiksi
Aatamin ja Matildan hyvänä äitinä, vanhaemäntänä.
4. Talollinen Pehr Fors Serafia Kristinan kummina
Entä sitten Pehr Fors, miksi hänestä tuli yksi Fiian
kummeista?
Petter Fors lapsen kummina oli isä-Fredrikin ikäluokan
miehiä, olihan Fetto syntynyt 1842 ja Fors 1839. Kaiken lisäksi Petteri Fors
oli juuri avioituneen Fredrik Moona Ruokojärven nuorikon, vuonna 1843 syntyneen,
Anna Greta Forssin veli!
Forssit olivat vanhaa seppäsukua Tornionkosken masuuneilta. Forssin
sukuun avioitunut Anna – Greta ja Petteri Forssin äiti sen sijaan kuului ns.
kanta-Pasman sukuun, jonka kantavanhemmat olivat Olli Heikinpoika Vuopio
Pellosta ja Brita Laurintytär Moona eli Nykäinen.
Petterin ja Anna Greta (nuoremman) äiti oli Olli Ollinpoika
Pasmajärven ja Brita Heikintytär Pääkkölän vanhin tytär, Anna Greta (1811 –
1908). Ja tämä tytär Pasmajärveltä avioitui Ruotsin Jarhoisista olleen Juho
Forssin eli Uusitalon kanssa. Juhon isän isoisä Olli Ollinpoika Fors (s. 1718)
oli muuttanut Jarhoisiin Raution talon isännäksi. (Raution nimi tarkoitti
seppää. )
Anna Kreeta ja Juho Forssilla oli seitsemän lasta. Nämä avioituivat väylän eli Tornionjoen
molemmin puolin. Kolariin, äitinsä syntymäpitäjään, menivät tyttäret Stina
Kaisa ja Anna Greta nuorempi.
Anna Greta Fors (s. 1843) muutti Fredrik Moona Ruokojärven
vihittynä vaimona Sieppijärvelle, missä pariskunta ensi töikseen osti Satan
tilan. Talollinen Petter Fors (1839 – 1912) oli naimisissa Kreeta Johanna
Filpan (1845 – 1911) kanssa.
Fredrik pysyi Fiian isänä antamalla hänelle nimensä Satta. Varsinaisesti
hän kuitenkin kasvatti vasta Fiia-tyttärensä vanhimman pojan ottamalla tämän jo pikkupoikana rengikseen. Niinpä kyläläiset oppivat tuntemaan isoisäni Eino Vaattovaaran ”Satan
Einona”. Anna Gretasta puolestaan tuli Sieppijärvellä kipakka talonemäntä,
mutta tarinat eivät kerro talon emännän ja talossa kasvaneen Feton tyttären
välisestä suhteesta. Juorut ovat kulkeneet aikanaan, mutta niihin on ollut
myöhäistä puuttua.
Mitä kummit kertovat
perheestä?
Kun Fredrik Moona Ruokojärvi etsi itselleen paikkaa, missä aloittaa oma elämä, hän löysi Satan talon Sieppijärven rannalta. Paikka oli ns.
myyntikunnossa, ja Fetto lienee liikkeellä oikeaan aikaan.
Käsitykseni on, että
(viittaus myöhempiin kyläjuoruihin) talolliseksi haluava talon poika Ruokojärveltä ikään kuin
varmisti etuosto-oikeutensa ns. vanhanaikaisella tempulla. Niinpä joku Satan
talon lähipiirin tyttäristä tai piioista synnytti tyttären (Serafia Kristina)
ostajaehdokkaalle. Ja kaupat solmittiin.
Kummien tehtävä lienee aina ollut tukea lapsen vanhempia
heidän kasvatustyössään. Anna Greta vaimona ja yhteisten lasten
äitinä varmaankin tarvitsi erityistä tukea hyväksyäkseen miehensä kokonaisvaltaisen aktiivisuuden. Lienee siis kaikkien etu ollut, että juuri Fiian kummit valittiin ”kotoa Jarhoisista”.
Näin uskon. Tässä perheessä kummivalinnat lienee tehty isännän äänellä emännän parhaaksi. Ja se on peruste, siinä missä joku toinenkin.
No comments:
Post a Comment