Teksti: Katariina Korhonen (2016)
Kuvat: Perkkiön perhealbumi, ja kirjoittaja, ja erikseen kuvan yhteydessä mainitut.
Sieppijärven ja lähiseudun kyläläiset perustivat Urheiluseura Sieppijärven Sisun heti evakon jälkeen 1945.
Yksi perustajajäsenistä oli Haapavedeltä kylälle muuttanut suksiseppä ja puuseppä Matti Perkkiö.
Tämä tarina kertoo ennen kaikkea suksisepästä, suksista, hiihdosta ja hiihtäjiistä.
Sukset ja
hiihto yhdessä ovat luminen legenda.
Alkutaival ulottuu vuosituhansien
taakse, eikä loppua ole näkyvissä, jos vain lunta riittää. Suksilla on aina viime
vuosiin asti ollut tärkeä käyttötarkoitus.
Suksimalla
on metsästetty, vaellettu, suksilla on sivakoitu. Suksin on taisteltu ja
sodittu, vainottu ja paettu. Suksin on kilpailtu ja kisattu, voitettu ja
hävitty. Suksia on paahdettu,
rasvattu ja tervattu. Niitä on korjattu ja kunnostettu. Suksia on otettu
sotasaaliiksi ja niitä on tarkasteltu, tuhottukin suuria määriä. Niitä on
upotettu suohon ja poltettu. Suksia on veistetty puhdetöinä ja päätöinä. Suksiin
on lyöty suksiseppien leimat. Niitä on tehty kauniiksi, korostettu tärkeyttä.
Suksia on tutkittu ja testattu.
Kuvassa suksiseppä Matti Perkkiö töissä suksipajassaan Haapaveden Vatjusjärvellä.
Matti Perkkiö
oli jo 1930-luvulla kotonaan Haapavedellä kuulunut suksiseppien
aatelistoon, sillä hänellä oli veljensä kanssa suksipaja. Veljekset Perkkiön
suksipaja valmisti maankuuluja haapavetisiä koivusuksia, joita vietiin ihan
ulkomaille asti.
Kuvassa kortti, joka on hauska muisto Suksipajan harjoittamasta ulkomaankaupasta vuonna 1934.
Matti Perkkiön vanhin veli poikansa kanssa teki suksia vielä
Matin muutettua Sieppijärvelle. Edelleen tallessa on veljesten suksiin lyöty
leimasin. Haapaveden Urheilijat muisti
suksiseppäänsä koko tämän elämän ajan valitsemalla hänet kunniajäseneksi sen
jälkeen, kun Matti muutti Sieppijärvelle 1940-luvulla.
Haapaveden Vatjusjärveltä Sieppijärvelle
Kun Perkkiö
sodan jälkeen asettui Sieppijärvelle, hän oli monen alan todellinen
ammattimies, myös hiihtämisen. Hän meni naimisiin Sieppijärvellä syntyneen
Hilkka Iivarin kanssa ja perusti tänne perheen. Hän perusti Sieppijärvelle myös
oman puusepänliikkeen. Myös Sieppijärven Sisu perustettiin heti evakosta paluun
jälkeen vuonna 1945. Yksi seuran perustajajäsenistä oli puu- ja suksiseppä
Matti Perkkiö.
Oma perhe ja
lähipiiri hiihtelivät Matin tekemillä suksilla, aluksi yksipuisilla, myöhemmin
useammasta puusta liimatuilla sälesuksilla. Näillä suksilla myös osallistuttiin
Sieppijärven Sisun hiihtokisoihin lasten sarjoissa. Tytär Marja-Liisa muistaa
hiihtäneensä vielä 1960-luvun alussa isän yksipuisilla.
Koko
Perkkiön perhe luonnollisesti osallistui Sisun toimintaan. Hilkka-äiti lämmitti
kisapäivinä naishiihtäjille saunan. Miehet saunoivat koululla. Ennen varsinaisia
kisapäiviä perheen Matti-isä ja lapset olivat omilla suksilla hiihtäneet ja tampanneet
kilpaladut ylös Sieppuvaaraan ja takaisin Sisun talolle.
Se on työ, jonka
Sieppijärvellä enää muistavat ja ymmärtävät vain perinteestä jotakin tietäjät!
Latukoneita ei seuralla 50- ja 60-luvuilla ollut. Koska Sisun hiihtotoiminta oli vilkasta,
latutalkoita riitti; niin myös korjattavia suksia, joita suksensa katkaisseet Matille
kiikuttivat! Jälki oli luonnollisesti ensiluokkaista.
Kuvassa Matti Perkkiön ja Kolarin kansalaisopiston
puupiiri, joka kokoontui Perkkiön verstaalla myös miehen eläkevuosina. Tässä
vuonna 1970 otetussa kuvassa miehet esittelevät airojaan. Vasemmalta Martti Ravelin,
Matti Perkkiö, Martti Pääkkölä, Mauno Hautala, Unto Satta, Lauri Lappea ja Tauno Koivumaa. Kaikki ovat nimiä,
jotka myös Sieppijärven Sisu muistaa.
Kuvan Sisu-lippiksiä on
valmistettu vain viisi kappaletta ”kuvaamaan sitä, miten Sieppijärven Sisu
kulkee mukanamme loppuun asti”.
Suomen ”hiihtoniilot”
muistavat Sieppijärven Sisun
Sieppijärven
Sisusta tuli yksi Suomen tunnetuista hiihtoseuroista. Tämä tapahtui heti seuratoiminnan alkuvuosina, sillä seuran keulahahmoksi kohonnut Antti Iivari osasi lähestyä ihmisiä poikkeuksellisen hienosti; hän
ei esimerkiksi koskaan vähätellyt lasta, vaan puhutteli tätä arvostaen.
Kolarin
Nuottavaarassa syntynyt Vesa Hiltunen
on muistellut Sieppijärven Sisun alkuvuosia ja seuran hahmoa, Iivarin Anttia. (Ote)
”Iivarin Antti oli liikemies, kävi
metsänostomatkoillaan syrjäkylissä. Hän puhutteli meitä poikasia asiallisesti,
kyseli kuulumisia ja kehui meidän hiihtolahjoja. – Tulkaa pyhänä Sisun hihtoihin, sarjoja on
kaiken ikäisille. Jos tulette lauantaina, saatte yöpyä koululla. Kaisu, minun
vaimo, on opettaja.
Lauantaina heti koulun jälkeen
lähtivät Ungan Matti (13 v.) ja Mikko (11 v.) suksilla Sieppijärveä kohti,
jonne oli matkaa 30 kilometriä. Pasmajärveltä tulivat mukaan Mäki Erkki, Pasman
Usko ja ”Linnean Aatos”. Antti ja Kaisu järjestivät pojille majoituksen
koululta.
Pyhänä pojat osallistuivat
kilpailuihin hyvällä menestyksellä, ja heti palkintojen jaon jälkeen lähtivät
hiihtäen kotia kohti 30 kilometrin taipaleelle. Mikko voitti sarjansa, ja Matti
tuli neljänneksi. Pohjolan Sanomissa oli sitten tulokset. Se oli suuri
arvonnousu pojille.
Antti tuki ja kannusti monin eri
tavoin meitä nuoria, köyhiä poikia, jotka tulimme kuin apinat viidakosta
ihmisten ilmoille. Hiihtovarusteita sai halvalla ja pitemmille
kilpailumatkoille hän varusti ruokaa mukaan.” (Routalattiat. Aki Ollikainen. 2005)
Koululaitos ja
urheiluseura pelasivat yhteen
Suurten
ikäluokkien lapsuudessa erityisesti koululaitos huolehti hiihtotaidosta, sillä
Saksasta saadun mallin mukaan lasten tuli saada fyysistä liikuntaa joka päivä.
Kilpaa hiihdättäminen oli talvinen keino hoitaa koululle tehtäväksi annettu
urheilukasvatus.
Nyt voidaan jo sanoa, että koulu onnistui sekä hyvässä että
pahassa. Koulusta lähti sekä maailmanluokan hiihtotähtiä ja pitäjänmestareita
kuin myös hiihtoa inhoavia ”mulle riitti” – myrkyn nielleitä!
Kuvassa Kolarin kunnan Vaattojärven kouluhiihtojen palkittuja 1960-luvulla.
Monista koulujen
opettajista tuli maalikylien urheiluseurojen toimitsijoita. Koululaitoksen ja
urheiluseuran ns. intressit kohtasivat. Ne kannustivat varsinkin kilpahiihtoon.
Ne koululaiset, joille kilpahiihto oli ”myrkkyä”, eivät lähteneet
vapaa-ajallaan mukaan urheiluseuran toimintaan.
Urheiluseuran järjestämiin
kilpailuihin lähtivät ne voitontahtoiset koululaishiihtäjät, joille oli
tarjolla aikuisten tukea. Jos hiihdosta pitävä lapsi tai nuori sai aikuisen
tukea ja kannustusta, ratkaisi tämä menestyksen sekä koulunkäynnissä että
kilpaladuilla.
Sukset ja hiihto ovat
yhdessä osa lumista legendaa
Kuva: Mannerheim-kotimuseo.
Mannerheim-kotimuseossa
Helsingissä on maalaus lumipukuisista sotilaista hiihtämässä talvisodassa. Jotta voi ymmärtää "suurten ikäluokkien" suhdetta
hiihtämiseen, on ymmärrettävä myös historiaa.
Virallinen
historiantutkimus ja -kirjoitus tuntevat ne yksittäiset tapahtumat, joista on
selvitty suksilla ja hiihtämällä - esimerkiksi talvisodassa. Siksi on
itsestään selvää, että lähes jokaisesta kylähistoriikista tai sukukirjasta
löytyvät myös sukset ja hiihto.
Hiihtäjiä on pelätty, ihailtu ja kuvia hakattu kiviin. Pitkät saalistusretketkö kehittivät suomalaisista erinomaisia hiihtäjiä? Ehkä on syytä suhtautua pienellä varauksella Olaus Magnuksen (1490 – 1557) kuvauksiin suomalaisten hiihtäjien ketterästä ja vauhdikkaasta lumilla liikkumisesta. Vai ovatko ne sittenkään kovin liioiteltuja?
Kalevalasta
lähtien ihmiset ovat kuvanneet suksia ja hiihtoa, erityisesti taiteilijat.
Eino
Leino kirjoitti vuonna 1900 runot nimeltä Yksin
hiihtäjä ja Hyvä on hiihtäjän
hiihdellä. Näissä runoissa hiihtomatka kuvataan niin, että se kertoo
ihmisen elämänkaaresta ja -kamppailusta. Tästä olkoon esimerkkinä Leinon säe: ” …Latu vitkaan vie. Vai vääräkö lie? Niin pitkä
on yksin hiihtäjän tie.”
Hiihto kuitenkin osoittautui aikojen kuluessa niin
merkittäväksi asiaksi, että siitä tehtiin urheilun nimissä kasvatuksen väline.
Kun Suomi valmistautui kansalais-vapaussotaan, se tehtiin hiihtämällä.
Itsenäisyystaistojen jälkeen suojeluskuntien yhdeksi tehtäväksi tuli
hiihtotaidosta huolehtiminen. Esimerkiksi pikkulotat saivat ohjattua opetusta
hiihtämisessä.
Sotien jälkeen urheiluun
perustuvan kasvatusvastuun ottivat lukuisat urheiluseurat.
Joitakin niistä
kutsutaan vieläkin kasvattajaseuroiksi – sellainen oli myös
Sieppijärven Sisu.
Mikä on Matti Perkkiön elämäntyön merkitys kylänsä urheiluseuralle? Se on perintö, joka pitäisi urheiluseurassa tuntea paremmin. Ihmisten eli nykyisten urheiluseuravaikuttajien tulisi tuntea paremmin Matti Perkkiön (ja muiden kasvattajien) jälkeensä jättämä perintö.
Jos perintö ymmärretään hiihtämiseen liittyvänä perinteenä tai elämäntapana, se sopisi edelleen siirrettäväksi kasvaville polville. Näyttää kuitenkin siltä, että perinteen siirtäminen on ikäihmisten varassa.
No comments:
Post a Comment