HILKKA OKSALA. KOIVUMAAN RETKI 18.4.2013
Hakusanahistoriaa
Äijä vrt. Äijävaara
Äijih oli ukkosen
jumala eli ukko inarinsaamessa, Aijeg vanhassa keminlapin kielessä. Inarinjärven lisäksi Kuusamosta tunnetaan
Ukonjärvi ja –vaara, Kemijärveltä Termusvaara.
Myös Tiermes oli saamenkielinen ukkosenjumalaa tarkoittava
erisnimi.
Vaarat olivat muinaisuskon
aikana usein pyhiä paikkoja. (Itkonen II
1984: 360, 320) Länsi-Lapissakin
metsäsaamelaisten piirissä yhteisön yhteisesti palvoma ylin jumala sijaitsi
useimmiten korkealla, näkyvällä paikalla ehkä vielä 1600-luvullakin, mutta
erityisesti sitä aiemmin. (Tornaeus
(1639 – 81) 1900).
Kolarissa on ainakin
kaksi Äijävaaraa, toinen Venejärvellä ja toinen Koivumaassa.
Isojako Kolarissa 1831 – 46
Ennen isojakoa
paikalliset asukkaat omistivat pitäjien metsät, joista jokainen sai ottaa
vapaasti tarvepuunsa. Tätä kruunu alkoi
pitää puun haaskauksena, ja halusi lopettaa metsien yhteisomistuksen. Pohjoisessa haluttiin lisäksi yhdistää
talonpoikien hajallaan sijainneita niittyjä.
Samalla pyrittiin edistämään uudisasutusta.
Isojako alkoi Etelä-Suomessa jo 1775, mutta jaon
perusteet poikkesivat pohjoisessa.
Asetuksen mukaan tiloille piti jakaa viljely-, niitty- ja peltomaata
sekä metsää riittävästi.
Kun nämä asiat
olivat järjestyksessä, tilat itsenäistyivät ja alkoivat maksaa veroa. Monet talot olivat olleet olemassa jo
pitkäänkin ennen ensimmäistä veroilmoitustaan kruununtilaksi. Kolariin määrättiin 1909 lisämaanjako, sillä
tilat olivat myyneet metsiään puutavarayhtiöille. Seurauksena oli puupula. (Jaako 1996: 17 – 22).
Metsätyöt ja uitot 1870 – 1970
Kolarin metsätyöt
alkoivat kunnan eteläosasta, siis Koivumaan läheltä 1870-luvulla
(Kuuselankylästä?). Tämä johtui
puutavaran kysynnän ja sahateollisuuden noususta. Tämä vaikutti myös kruununtorppien, kuten
juuri Koskelan ja Niskamaan perustamiseen ja lopulta lunastukseen
perintötiloiksi.
Naami- ja Naalastojoet olivat uittojokia. Ruotsalaisen puuyhtiön Ab Båtskärnäsin kerrotaan rakennuttaneen uittopadot eli tammet Naamijokeen 1880-luvulla. (Ollikainen 2005).
Naami- ja Naalastojoet olivat uittojokia. Ruotsalaisen puuyhtiön Ab Båtskärnäsin kerrotaan rakennuttaneen uittopadot eli tammet Naamijokeen 1880-luvulla. (Ollikainen 2005).
Kissa-Kaija
Priita-Kaisa Kissa,
myöh. Kurvander, muutti Pajalasta Kolariin vuonna 1821. Hän oli ns. raitiolappalainen, siis
poropaimen. Vanhana hän teki ja möi
juurivakkoja.
Hän kuoli joskus 1860 – 70 –luvulla. Kerrotaan, että hänet oltaisiin haudattu Sieppijärven hautausmaahan. (Paulaharju 1922: 74).
Hän kuoli joskus 1860 – 70 –luvulla. Kerrotaan, että hänet oltaisiin haudattu Sieppijärven hautausmaahan. (Paulaharju 1922: 74).
Itkukivi – palvoskivi
Tornion kirkkoherra
Johannes Tornaeus (1639 – 81) kuvasi vanhaa metsälappalaista uskomusmaailmaa
seuraavasti:
Vanhanajan metsäsaamelaiset
palvoivat usein kiviä, joille he itse asettivat ”jalat”. Tämä lienee tarkoittanut varsinaisen
palvoskiven alle tai ympärille asetettuja pienempiä kiviä.
Jumalat olivat Seitoja. Seita- eli palvoskiven luona jumalille uhrattiin
onnettomuuden sattuessa poron parhaat osat, kuten liha, rasva, nahka, sarvet ja
koparat. Seidalta pyydettiin yleensä
terveyttä tai onnea. Palvospaikat
sijaitsivat usein vesistöjen äärellä. Varsinkin
rannoilla sijaitsevat jumalat olivat monesti henkilökohtaisia.
Tornaeus viittaa siihen, että itse kivi olisi
ollut jumala, ei esim. pelkästään uhrialttari. Kiviin voitiin liittää myös vainajien
palvontaa.
Yhteys suomalaisiin alkoi
myöhemmin heikentää seitakulttia.
(Tornaeus 1900; Oksala et al. 2008: 352 – 359).
Pyyntikuoppa
Pyyntikuopat ovat
hiekka- tai moreenimaahan kaivettuja pyöreitä tai soikionmuotoisia,
halkaisijaltaan 1 – 3 m laajoja, 0.5 – 1 m syviä, suppilomaisia kuoppia, joita
on käytetty peuranmetsästyksessä, mutta joskus myös hirven, karhun tai sudenkin
pyynnissä.
Usein ne muodostavat lukuisista
kuopista koostuvia järjestelmiä, jotka on sijoitettu pyynnin kannalta sopiviin
maastokohtiin, kuten kannaksille tai harjuille riistan vakiintuneille
kulkureiteille.
Tutkimusten mukaan
kuoppapyyntiä harjoitettiin jo jääkaudenjälkeisellä, ns. mesoliittisella
kivikaudella, ja kuoppapyynti on paikoin jatkunut jopa 1800-luvun lopulle. Tästä pyyntimenetelmästä luovuttiin
poronhoidon yleistyttyä ja peuran tultua pyydetyksi miltei sukupuuttoon lopulta
tuliaseidenkin käytön seurauksena. (www.muinaispolut.fi/sivusto.html
(2013).
Koivumaahan nähden
lähin pyyntikuoppajärjestelmä sijaitsee Karjalaisessa kyläalueen
itäpuolella. Myös Sammalvaaran
Kellostapulin Lamussa on merkkejä ns. hangasaitapyyntiin liittyneistä
peurakuoppien jäännöksistä.
Lähialueella
on myös Hautakuru –niminen paikka, jossa on kuoppamaastoa. Tuota paikkaa ei ole kuitenkaan tutkittu
arkeologisesti mahdollisten pyyntikuoppien varmistamiseksi.
”Lappalaishaudat”
Kolarista tunnetaan
perimätietoa ainakin viidestä hautapaikasta kristillistä kirkkohautaustapaa
edeltävältä ajalta. Näistä yksi kohde
sijaitsee Koivumaassa. Tällaisten
hautapaikkojen kerrotaan usein kuuluneen ”lappalaisille”.
Kristillisellä
ajalla ennen teiden rakentamista käytettiin kuitenkin usein myös väliaikaisia
kesähautapaikkoja kylien lähellä.
Tällaiseen väliaikaishautaan sijoitettiin kesällä kuollut vainaja siksi
aikaa, kunnes hänet voitiin myöhemmin viedä kirkolle siunattavaksi talvikelillä
poro- tai hevoskyydillä. Siitä
huolimatta ruumis saattoi joutua odottamaan vielä kirkollakin luuhuoneessa yhä
seuraavaa kesää, kunnes maata voitiin jälleen kaivaa auki haudoiksi.
Kesähautapaikkoja oli usein saarissa, kuten Pasmajärven
Vaarasaaressa tai Ruokojärven Saarijärvellä, jonka kerrotaan kuuluneen
yksinomaan ”lappalaisille”.
Myös
Niesajoen Kivikkopalossa kerrotaan olleen lappalaisten kesähautausmaa, josta
vainajat talvisin vietiin Pajalan kirkkomaalle.
Tämä on tapahtunut ehkä 1600-luvun puolivälistä alkaen, kun Köngäsen
ruukille perustettiin kirkko.
Joskus
pappi saattoi talvimatkoillaan käydä siunaamassa kesävainajat pysyvästikin alun
perin väliaikaiseksi tarkoitettuun hautaansa henkilön kotipaikan lähellä. Niesakerollakin kerrotaan olleen tällainen
pysyväksi muodostunut lappalaisten hautapaikka.
(Oksala et al. 2008).
Milloin kristinusko tuli Kolariin?
Pirkkalaisten kauppiasverottajien
kerrotaan tuhonneen luultavasti myös Kolarin alueella palvotun Wirku Acchan
(Vironakka –puujumalattaren) keskiajalla noin 1200-luvulta alkaen.
Tornionlaakso liitettiin Uppsalan katoliseen
arkkihiippakuntaan jo 1323. (Mitä muuta
historiallisesti merkittävää tapahtui samana vuonna?) Silloin alkoi myös hiippakuntarajojen käynti
Turkua vastaan, joka hallitsi Ounasjoen itäpuolta.
Mahdollisesti tähän rajankäyntiin liittyi jonkinlaista
paikallistakin sananjulistusta, kunnes Kolarin lähimmäksi kirkoksi tuli
Särkilahden kappeli Ylitorniolla noin 1482.
Siellä velvoitettiin käymään vähintään joka viides sunnuntai
jumalanpalveluksessa.
Kun Köngäseen perustettiin
luterilainen Ruukin seurakunta 1646, oli siellä Kolarista käsin käytävä lähes
joka sunnuntai jalkapuurangaistuksen uhalla.
Ehkä tämä alkoi juurruttaa kolarilaisiin kristinuskoa jo kauan ennen
oman puukirkon rakentamista Kolarinsaareen vuonna 1818. (Oksala et al. 2008; Jaako, P. 1994).
No comments:
Post a Comment