28.4.13

Naamijoen sillan historiaa Kolarissa

Katariina Granat (2013)

Kolarin seurakunnan vihittyjen luettolosta löytyy arkistomerkintä, jossa sanotaan, että
talollisen poika, poikamies, Tuomas Nilsson Nikumaa ( s.1851) ja piika Stiina Kaisa Isakintytär Koivumaa (s. 1851), molemmat Kolarin seurakunnasta, vihittiin Kolarissa 1874.

Tuomas Nikumaa oli kotoisin Venejärveltä Nikun talosta.

Tuomas ja Stiina Kaisa asuivat Sieppijärvellä, Naamijoen rannalla olevaa Kankaan torppaa, jonka Tuokoksi kutsuttu ”Värin Tuokko” oli saanut perheensä käyttöön. 

Tuokko toimii pitkään kapulalossin (kabelfärja) kuljettajana Naamijoen Saarikosken yläpuolella. Lossinkuljettaja peri matkustajilta rahan yliviennistä: hevosmieheltä hilkun ja jalkamieheltä kymmenen penniä.

Lossinkuljettajan torppa oli heti lossin vieressä, niinpä ihmiset rupesivat kutsumaan Kankaan torppaa Väriksi. Torpan nimi Väri väännettiin ruotsin kielen sanasta färja tai kabelfärja, joka merkitsee kapulalossia.

Kapulalossin tilalle rakennettiin aikanaan
silta, kutsumanimellä Myllyn silta. 

Alla on ennen Lapin sotaa otettu kuva Naamijoen sillasta Sieppijärvellä. Kuvan omistaa Liisa Virtanen.



















Lapin sodassa saksalaiset räjäyttivät Naamijoen sillan Sieppijärvellä. Alla oleva SA-Kuva (Suomen Puolustusvoimien arkistokuva) kertoo sillan korjaamisesta 24.10.1944.



















Sodan jälkeen 1952 Sieppijärvelle Naamijoen yli rakennettiin uusi silta. 















Tällä hetkellä vanhan Myllyn sillan tilalla on kaksi siltaa rinnakkain. Vuoden 1952 silta toimii kävelysiltana. Alla olevassa kuvassa uusin Naamijoen silta on etualalla.











































No comments:

Post a Comment