Etnologi (eli kansatieteilijä) Helena Ruotsala on uskomattoman monipuolinen tohtorisnainen, jonka blogia ihaillen seuraan. Odotan innolla hänen Kolarin vierailuaan juhannuksen jälkeisenä lauantaina.
Vuoden 2013 Kalervo Palsa -seminaarissa Levillä Ruotsala puhui aiheesta "Paikan ja ajan merkitys ihmisen elämän muokkaajana".
Tänä kesänä Kolariin on saatu ensimmäinen Kalervo Palsan töitten näyttely. Taiteen harrastaja, eläkkeellä oleva opettaja Anni Kyrö on antanut oman yksityiskokoelmansa lainaksi kesänäyttelyyn. Myös Kittilän kirjastolta on saatu lainaan muutama työ. Näyttely on parin päivän ajan yleisön nähtävänä KulttuuriKolari -tapahtuman kahvilassa Jokijalassa.
Seminaari-bloggauksessaan Ruotsala kirjoitti Palsasta näin: "Ensi kesänä Palsan kotimökki ja ateljee (Getsemane) pitäisi olla auki. Menkää ihmeessä tutustumaan siihen! Getsemanen seinämaalaukset on entisöity. Toivottavasti Palsan taiteesta järjestetään uusia näyttelyitä, sillä hänen taiteensa on ajankohtaista ja puhuttelevaa."
Kolarissa Ruotsalan aihe ei suoranaisesti liity taiteilija Palsan taiteeseen. Sen sijaan hän puhuttelee ja jututtaa kuulijoitaan aiheella "Rajan asukas keinot keksii."
Professori Helena Ruotsala siis pohtii rajalla asujan identiteettiä ja selviytymiskeinoja. Tilaisuuden järjestäjä on ilmoittanut, että kuulijat voivat kommentoida aihetta vapaasti omien kokemustensa perusteella.
Ja lopuksi vielä mielenkiintoinen lainaus hänen uusimmasta bloggauksestaan. Se liittyy seminaariin, johon osallistui Prince Georgen kaupungissa arktisten alueiden kulttuuri- ja yhteiskuntatieteilijöitä - myös Suomen Helena Ruotsala.
"Esityksessä tuli selkeästi esille, miten tärkeää on ottaa huomioon se, että on olemassa monia arktisuuksia ja monta menneisyytta ja tulevaisuuksia ja, että arktisella alueella myös Fenno-Skandian alueella asuu monia eri kansoja ja ryhmiä alkuperäiskansan saamelaisten lisäksi, jotka tulee ottaa myös huomioon. Kuka pääsee ääneen ja ketä kuunnellaan näissä asioissa kuten arktisessa neuvostossa?
Keskusteluun pääsivät mainintoina esille mm. tornionlaaksolaiset, jotka ovat Ruotsissa virallinen vähemmistö sekä Norjan kveenit, joilla ei ole saamelaisiin alkuperäiskansana verrattavaa asemaa, mutta joiden tulevaisuudesta on myös kysymys, mutta kuka heitä sitten edustaa?
Se, että tämä diversiteetti tulee otetuksi huomioon, ei suinkaan ole poissa muilta, tuli napakasti esille professori Carina Keskitalon alustuksessa ja vastauksissa yleisökysymyksiin."
Etnologi. Serendipity.
TERVETULOA KOLARIIN!
teksti:
katakorhonen56@gmail.com (2014)
No comments:
Post a Comment