Pirjo Rautiainen,
erikoissuunnittelija, kulttuuriperinnön erikoissuunnittelija
3/2013
Alla olevan tekstin mukaili Rautiaisen luennon perusteella Hilkka Oksala.
LAPIN MENNEISYYTTÄ VALTION MAILLA
Eräänä maaliskuisena
iltana Metsähallituksen kulttuuriperinnön erikoissuunnittelija, FT Pirjo
Rautiainen esitteli Äkäslompolon Kellokkaassa viimeaikaisia löydöksiä
ihmisen aiemmasta toiminnasta Lapin metsissä, soilla ja tuntureilla. Kuva-aineiston avulla tulikin kahlattua
tunnissa peräti 10 000 vuotta pitkä jakso jääkaudenjälkeiseltä
kivikaudelta aina toisen maailmansodan jäämistöihin saakka. Seuraavassa muutamia poimintoja.
Ensinnäkin – mistä
voidaan tunnistaa kivikauden ihmisen toiminnan merkit? Usein nykyisinkin parhaat mökkitontin paikat
hiekkaisilla rannoilla ja törmillä voivat osoittautua jo kauan sitten asutuiksi, kun maata ruopaistessa löytyy
palaneiden nuotiokivien muodostamia rykelmiä ja niiden läheltä kivisiä teräviä
iskoksia työkalujen valmistuksen jäljiltä – joskus voi tulla vastaan
kokonaisiakin työkaluja. Pirjo näytti
yhden yleisimmistä työvälinetyypeistä, kaapimen, joka tässä tapauksessa oli
ainekseltaan poikkeavaa kellertävän punaruskeaa jaspista. Tämä kertoo jotakin jo muinaistenkin ihmisten
kauneudentajusta, jota oli toteutettu arkisen nahanmuokkausvälineen
muotoilussa.
Yksi merkittävimpiä
asumiseen liittyviä löytöjä on ehkäpä Suomen pohjoisin varhaiskampakeraaminen,
6500 vuotta vanhaksi ajoitettu saviastia Kilpisjärven rannalta. Muutamana sirpaleena tallennettu ruukku on
ollut suippopohjainen hiekkaan istutettava malli, jossa kampaleimakoristeiden
lisäksi oli rippeitä punaisesta maalista.
Kuvateksti: Kolarin Pasmajärven Tirroniemi on tyypillinen kivikautinen asuinpaikka, jollaiseksi sen jo vuonna 1985 tunnisti Lapin maakunta-arkeologi Hannu Kotivuori. Kuva H. Oksala 2006.
Kuvateksti: Kolarin Pasmajärven Tirroniemi on tyypillinen kivikautinen asuinpaikka, jollaiseksi sen jo vuonna 1985 tunnisti Lapin maakunta-arkeologi Hannu Kotivuori. Kuva H. Oksala 2006.
Kivikauden asumukset
puolestaan voidaan tunnistaa laakeina vallipainanteina, kun ihmiset
suojautuivat osittain maahan kaivettuihin, katettuihin rakennelmiin. Kivikautisen Itämeren alueen pohjoisrannoilta
tunnetaan tiheitäkin, jopa satojen painanne-esiintymien muodostamia
asumusryhmiä esim. Tervolasta. Kyseessä
näyttäisivät olevan hylkeenpyynnin pohjalta syntyneet yhteisöt.
Kuvateksti:Tirroniemessä on myös valliasumus- tai kotapainanteita, joista yksi on varjostumana männynrungon ja –taimen välissä. Tirroniemi ei tosin ole valtion, vaan kylän yhteismetsän maata.
Kuva Juha-Petri Kämäräinen 2006.
Kuvateksti:Tirroniemessä on myös valliasumus- tai kotapainanteita, joista yksi on varjostumana männynrungon ja –taimen välissä. Tirroniemi ei tosin ole valtion, vaan kylän yhteismetsän maata.
Kuva Juha-Petri Kämäräinen 2006.
Lapissa jo n. 1900
e.Kr alkaneista metallikausista myöhäisempi rautakausi hahmottuu
selkeärakenteisten suorakaidemaisten liesilatomusten kautta. Liedet asettuvat usein riveiksi tuoden
mieleen ympärille levitetyt keveät kodat. Pitkäaikaisessa käytössä olleet kodat voi
tunnistaa paikoilleen jääneistä ympäryskivistä, joilla kotakatteen helmat
pidettiin paikoillaan. Tunturiseudun
suurporonhoitoon noin 1500-luvulta lähtien on yhdistetty ns.
permukkarakenteiset kotaliedet, joihin liittyy henkilöiden istumisjärjestystä
ja muita toimintoja sisätilassa ohjaavat kivirivit.
Historiallisen ajan
asumusjäännökset entisissä erämaissa tunnistaa kulmikkaista hirsirakenteista,
joiden nurkasta usein löytyy kivinen piisiröykkiö. Tällaisia on rakennettu sesonkiluonteisiksi
savotta-, uitto-, poro- ja niittykämpiksi.
Ilmeisesti vanhin
tunturiseudun elinkeino oli peuranpyynti. Selvin tästä kertova muinaisjäännöstyyppi on pyyntikuoppa. Pyyntijärjestelmiä on usein tehty kymmenien,
jopa satojenkin kuoppien muodostamiksi jonoiksi. Tämä pyyntitapa oli paikoin säilynyt
1800-luvulle asti, jolloin villipeuran metsästys lopulta kiellettiin. Muita esihistoriallisia metsästystapoja olivat
keihäs-, nuoli- ja jousipyynti tai ajo alas jyrkänteeltä. Koirakin tunnettiin metsästysapuna jo
jääkauden loppuvaiheessa. Massapyynnin
tuottama lihaylijäämä säilöttiin ns. purnuissa, kivikoihin rakennetuissa
säilöissä, jotka nykyisin näkyvät pyöreinä kuoppina. Vastaavia rakenteita on käytetty myös
purokalastuksessa.
Tunturipeurasta
kehkeytyi vähitellen poro, kun ensin pyyntiavuksi kesytettiin
houkutusyksilöitä. Sitten poroja
otettiin kuljetusjuhdiksi, ja suurporonhoito alkoi nahkojen ja lihatuotteiden
kysynnän kasvaessa. Entisten
pyyntijärjestelmien pohjalta kehitettiin poroaitoja eläinten kokoamista varten
eri työvaiheissa.Yhtenä erikoisuutena
ovat muutamat tunturialueiden kiviset poroaidat kulttuurihistoriallisina
rakenteina.
Karja- ja maatalouskulttuurista
jäivät jäljelle suo-, joki- ja puroniityt latoineen, sauroineen,
haasioineen ja suovatolppineen. Esimerkkinä niittykulttuurista kuvaston ainoa
Kolarista oleva kohde oli Pieruvuoman hirsilaavu, jonka seinät olivat täynnään
Koivuniemen suvun nimikaiverruksia aina
vuodesta 1841 alkaen. Poikkeuksellisen
hyvin säilynyt eheä rakennushistoriallinen kohde! Yleisimpiä historiallisen ajan
jäännöstyyppejä ovat tervahaudat, mutta harvinaisempia ovat vesilintujen
munitusuutut kannonkoloissa.
Kuvateksti molempiin alla oleviin kuviin:
Pieruvuoman alttarikämppä, jonka katossa on tulisijan kohdalla aukko. Oikealla ylhäällä näkyy kaiverrus jo vuodelta 1825. Kuvat Pirjo Rautiainen/Metsähallitus.
Kuvateksti molempiin alla oleviin kuviin:
Pieruvuoman alttarikämppä, jonka katossa on tulisijan kohdalla aukko. Oikealla ylhäällä näkyy kaiverrus jo vuodelta 1825. Kuvat Pirjo Rautiainen/Metsähallitus.
Uskomusjäänteistä tunnetuimpia lienevät Lapin seidat. Rekistereihin seitakiveksi hyväksytään ainoastaan sellaiset erikoiset luonnonmuodot, joihin liittyy aitoa perimätietoa kohteen palvonnasta. Tämä voi vahvistua ympäriltä tehtyjen löytöjenkin perusteella. Usein seitakivistä hahmottuu ihmiskasvojen muotoja. Seitoja voidaan yhä kunnioittaa enemmän tai vähemmän tosissaan. Esim. kolarilaisillekin tuttua Muonion Kirkkopahtaa kaivoivat Oulun yliopiston arkeologit muutama vuosi sitten. Modernina uhrina paikalta tallennettiin mm. kannabista! Pirjo itse kertoi usein syksyisin nähneensä kiven päällä kaksi tuoretta hirven kalloa. Allekirjoittanutkin aikanaan havaitsi paikalla kolikoita – silloisia pennejä.
Kuolemaan liittyviä
maisemakohteita puolestaan ovat hautasaaret, kuten Jerisjärveltä tunnettu
Haltioletto. Saariin kerrotaan joskus
tehdyn tilapäishautoja, toisinaan taas pysyviäkin hautuumaita, joissa
hautapaikat näkyvät ihmisen kokoisina painumina arkkujen maaduttua paikalleen.
Tuntureilla voi
usein kohdata kivikasoja, jotka ovat retkeilijöiden latomia muistoja. Vanhimpia ovat kuitenkin Uppsalan ja Turun
hiippakuntarajan merkit, jotka ovat peruja jo katolisten piispojen
lohijokiriidoista. Tämä rajankäynti
päättyi vasta 1700-luvulla, jolloin esim. Lainiotunturiin pystytettiin
rajaröykkiö. Myös Lapin ja Lannan
välistä rajaa, lapinkylien rajoja sekä kulkureittejä on merkitty kivikasoilla – jälkimmäisiä myös
mäntypilkoilla, joista voi löytyä vuosilukujakin.
Lopuksi käsittelyssä
olivat viime sotien ajan jäännökset, joita ovat esim. kiinteät
tähystyspesäkkeet ja –asemat sekä irtaimet sotaromut, kun suomalaisten lisäksi
sotivia osapuolia olivat venäläiset ja saksalaiset.
Löydöt perustuvat
Metsähallituksen Lapin luontopalveluiden viime vuosina toteuttamiin
valtionmaiden kulttuuriperintöinventointeihin, joissa tärkeä rooli on myös
yleisövihjeillä. Useimmat edellä kuvatut
muinaisjäännöstyypit tunnetaan myös Kolarin alueelta lukuun ottamatta kivisiä
seitoja. Sellaisiin mahdollisesti
muinoin liittynyt perimätieto lienee kokonaan hävinnyt tai hävitetty tehokkaan
kristinuskon juurrutuksen seurauksena ehkä viimeistään jo 1600-luvulla
perustetun Köngäsen ruukinkirkon julistuksen seurauksena.
Kiitokset Pirjo
Rautiaiselle kuvista sekä tekstin tarkistuksesta.
Luentomuistiinpanoja
mukaili Hilkka Oksala
No comments:
Post a Comment