Katariina Granat (2013)
Esitelmä on tehty ja
esitetty Koivumaan kyläretkellä Koskelassa 18.4.2013.
Huomautukset mahdollisista
asiavirheistä kirjoittajalle; oikeudet tekstiin pidetään kirjoittajalla.
Osa 1
KUKA KOLARISTA
TIETÄÄ, KUKA KOIVUMAAN MUISTAA?
Kolari ja sen kylät nyt
Koivumaa, Kurtakko,
Lappea, Lietorova, Luosu, Luovatus, Pasmajärvi, Nuottavaara, Rito-oja,
Ruokojärvi, Kolarin kirkonkylä (Jokijalka), Aitamännikkö, Hietanen, Kattilamaa,
Kolarinsaari, Koivula, Saarenpudas, Sammalvaara, Sieppijärvi, Taapajärvi,
Hannukainen, Teurajärvi, Poikkijärvi, Vaattojärvi, Venejärvi, Venetti,
Väylänpää, Ylinenvaara, Ylläsjärvi, Äkäsjokisuu ja Äkäslompolo.(31 kpl)
Kolari ennen
Kolarin alue kuului
1500-luvun lopulle saakka Tornion
eräalueeseen.
Vuonna 1606 Kolari
liitettiin Länsi-Pohjan (Västerbottenin)
lääniin, sen Ylitornion pitäjään.
"Juhannuspäivänä Armon vuonna 1527 vaihtui Ruotsin valtakunnassa uskonto. Västeråsin valtiopäivillä päätettiin siirtyä roomalaiskatolisesta opista protestanttiseen. Valtiopäivillä voidaan vaihtaa uskonto mutta ei uskoa. Uuden uskon leviäminen katolis-pakanalliseen suomalaiseen yhteiskuntaan vei lähes sata vuotta."
(Familia. Eurooppalaisen perheen historia.Kirjoittanut Kaari Utrio, 1996.)
Vuodesta 1725 vuoteen 1809 Kolari oli liitettynä Pajalan kappeliseurakuntaan.
"Juhannuspäivänä Armon vuonna 1527 vaihtui Ruotsin valtakunnassa uskonto. Västeråsin valtiopäivillä päätettiin siirtyä roomalaiskatolisesta opista protestanttiseen. Valtiopäivillä voidaan vaihtaa uskonto mutta ei uskoa. Uuden uskon leviäminen katolis-pakanalliseen suomalaiseen yhteiskuntaan vei lähes sata vuotta."
(Familia. Eurooppalaisen perheen historia.Kirjoittanut Kaari Utrio, 1996.)
Vuodesta 1725 vuoteen 1809 Kolari oli liitettynä Pajalan kappeliseurakuntaan.
Vuoden 1809 tapahtumien
jälkeen kolarilaisista tuli
Suomen Autonomisen tasavallan asukkaita, Venäjän alamaisia. Kolarissa oli vuoden 1809 jälkeen kaksi henkikirjoituskylää, Kolari ja Sieppijärvi.
Tiedetään myös, että
vuoden 1809 rajamuutosten takia Kolariin saatiin rakennettua valtion varoin oma
rukoushuone eli Kolarin Saaren kirkko. Tämä tapahtui vuonna 1818.
Vuodet vierivät. Vasta vuonna 1867 Kolarista tuli itsenäinen seurakunta.
Vuoden 1857 jälkeen Kolarissa oli neljä henkikirjoituskylää:
Kolari, Sieppijärvi, Kurtakko ja
Vaattojärvi.
Ja vuonna 1897 Kolarista
tuli itsenäinen kunta. Koivumaa pysyi osana Sieppijärven henkikirjoituskylää.
Ja Sieppijärvelle perustettiin kansakoulu 1903. Koivumaakin kasvoi, mutta koulu
saatiin kylään vasta paljon myöhemmin.
Uudisasutuksen synty Kolarissa
Länsi-Pohjan läänin
maaherra Gyllengrip teki matkan vuonna 1734 Västerbotteniin eli Tornionlaaksoon
ja havaitsi, että Ylitornion pitäjässä oli runsaasti viljelyyn kelpaavia
uudistilojen paikkoja. Niinpä maaherran matkaraportin seurauksena annettiin 1741 asetus Länsipohjan uudistilojen
viljelykseen ottamisesta. Asetus vapautti uudisviljelijän 10 vuoden ajaksi
henkilökohtaisista ja 50 vuoden ajaksi taloa koskeneista maksuista.
Vuoden 1741 asetuksen
perusteella uudistilat perustettiin
valtion maille. Viranomaiset pyrkivät valvomaan, että tulevasta talosta tulisi
elinkelpoinen ja veronmaksukykyinen. Tämän vuoksi uudistilojen perustamiseen
oli haettava lupa maaherralta, joka
määräsi kruununvoudin tai nimismiehen pitämään katselmuksen sillä paikalla,
johon tila oli tarkoitus perustaa.
Katselmuksesta oli
etukäteen kuulutettava kirkossa,
jotta voitiin varmistua, että tilaa perustettaessa ei loukattaisi kenenkään
talollisen oikeuksia.
Katselmuspöytäkirja oli
ennen maaherralle lähettämistä käsiteltävä käräjillä,
jossa siihen voitiin lisätä tarvittavat muistutukset. Tämän jälkeen maaherra
ratkaisi, voitiinko uudistila perustaa. Jos uudistila sai perustamisluvan,
sille määrättiin verovapausvuodet,
joiden aikana tila oli rakennettava asumis- ja viljelyskuntoon.
Jokaiseen taloon oli
verovapausvuosien aikana rakennettava asuinrakennus, jossa täytyi olla
vähintään tupa ja kamari. Tämän lisäksi uudistilallisen oli rakennettava
jyväaitta, tavallinen aitta (ruoka-aitta), navetta ja rehulato sekä tarpeen
mukaan myös talli.
Isojako
toimitettiin Kolarissa vuosina 1831–1846.
Kolarissa isojako ei ollut yhteydessä sarkajakoon, sillä Länsipohja oli
karjatalousaluetta, ja sarkajako oli tuntematon. Vanhastaan asukkaat olivat
täällä yhdessä omistaneet pitäjien ja kylien metsät, ja saaneet vapaasti ottaa
tarvepuunsa. Tämä johti puun haaskaukseen, minkä vuoksi ”kruunu” halusi
lopettaa metsien yhteisomistuksen.
Pohjoisessa suurimpina perusteina
isollejaolle pidettiinkin talonpoikien hajallaan olleita niittyjä sekä
huolimatonta ja tuhlailevaa metsien käyttöä. Talolliset kuulemma valtasivat
mielellään myös niitty- ja peltomaita yli oman tarpeen estäen näin uudisasutuksen järkevän sijoittumisen.
Isonjaon seurauksena
talojen määrä kasvoi koko Tornionjokilaaksossa, esimerkiksi 1840-luvulla syntyi
lähes 70 uudistilaa, ja näistä valtaosa perustettiin Kolarin ja Muonion kyliin.
Jo pelkästään isonjaon yhteydessä eli ennen vuotta 1847 Kolarin kyliin
perustettiin 21 uudistilaa.
Myös Koivumaahan perustettiin uudistila.
Talonpoikaistalot ja torpat
Talonpoikaistalojen ohella Suomessa on ollut paljon vuokratiloja, etenkin torppia, joita perustettiin eniten
1700-luvulta 1900-luvun alkuun jatkuvana aikana. Torpparit elättivät itsensä
talollisten tapaan maanviljelyllä ja karjanhoidolla, erotuksena se, että he
joutuivat maksamaan päätaloon
vuokraa asumisestaan. Sen he maksoivat päivätöillä, taksvärkillä. Kruunun torpparit maksoivat vuokran päätalon sijasta kruunulle.
Torpanemäntä vastasi
torpan töistä sillä aikaa kun isäntä oli hevosen kanssa muualla – joko
tekemässä päätilalla päivätöitä tai tienaamassa hevosen kanssa metsätöissä.
Myös torpanemännät tekivät taksvärkkiä ja joskus muitakin sivutöitä.
Torpparien vapautumisen
jälkeen entisistä torpista syntyi yli satatuhatta uutta pientilaa 1920- ja 1930-luvuilla.
-kunnan arkistot asiakirjoineen
-maakunta-arkistot, historiatutkijoiden kirjoittamat Tornionlaaksoa esittelevät historiateokset
-seurakunnan arkistot asiakirjoineen
-sukukirjat (Satan sukukirja, Pasman sukukirjat)
-muistitieto,
perimätieto, kyläläisten tarinat, vanhat kyläläiset
-historia-aiheinen kaunokirjallisuus (Väinö Kataja), historian harrastajat ja kirjoittajat
-Metsähallituksen
arkistot asiakirjoineen, metsämuseot, tiedekeskukset
-kulttuurimaisemaan
sisältyvät rakennukset (hirsikämpät, pirtit), tiet,tienpohjat, niityt,
hakkuuaukeat, taimikot
-vanhat ja uudet
valokuvat, päiväkirjat
-paikannimet,
nimistötutkimus
-maakunta- ja
paikallismuseoiden tutkijat
-perunkirjat ja
historialliset kartat (esimerkiksi Isonjaon aikaiset): kylätontit ja asutuksen
sijainti; talojen koot, verotukset ja eläinten määrät, talojen nimet.
No comments:
Post a Comment